יוצרי התוכן המובילים בישראל ינגישו את עדויות ניצולי השואה לבני הנוער, במטרה לשמר את זיכרון השואה ולהעלות את המודעות לכך שרבים מהניצולים חיים בעוני ובמחסור, בהשתתפות אלילי נוער
הפרויקט המיוחד של Meta בישראל וארגון לתת, יוצא לדרך בפעם השנייה, אחרי הצלחה חסרת תקדים בשנה שעברה – יותר מ-3.1 מיליון צופים נחשפו לפרויקט וגויסו 500,000 ₪ למען ניצולי שואה נזקקים. ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, המצוין בכ”ז בניסן תשפ”ב, 28-27 באפריל 2022, ייצא לדרך “מעלים זיכרון” – פרויקט מיוחד שיזמו חברת Meta בישראל וארגון לתת, במטרה לחבר את הדור הצעיר לעדויות ניצולי השואה, להעלות את המודעות לכך שרבים מניצולי השואה בישראל חיים בעוני ולגייס תרומות שיסייעו לאותם ניצולים לחיות את שארית חייהם בכבוד.
בפרויקט נוטלים חלק אמנים, יוצרי תוכן ומשפיענים, שינגישו לקהל את סיפורי הגבורה של ניצולי השואה, דרך חשבונות האינסטגרם וישמיעו את קולם. הפרויקט יוצא לדרך זו השנה השנייה, על רקע הצלחת הפרויקט בשנה שעברה, במסגרתו נחשפו יותר מ-3 מיליון גולשים (יוניקים) ברחבי הרשתות החברתיות לסיפורי הניצולים, וגויסו 500,000 ₪ עבור ניצולי שואה החיים מתחת לקו העוני, באמצעות ארגון לתת.
לפרויקט התגייסו האמנים, יוצרי התוכן והמשפיענים המובילים בישראל, אחריהם עוקבים מיליוני צעירים. בין המשתתפים (לפי סדר הא’-ב’): קים אור אזולאי (589K), אור אלקיים (56.8K), אגם בוחבוט (434K), קורין גדעון (293K), גלגלצ (123K), עידו גרינברג – מיסמס (142K), רוני דלומי (162K), הצינור (647K), שיר זוארץ (51K), אנה זק (1.4M), עומר חזן 365K)), רותם כהן (285K), לירן כוהנר (234K), אלה לי להב (189K), אורי לייזרוביץ’ (111K), שגב משה (229K), פרוגי (247K), משה פרץ (530K), לירן רוסו – סטטיק (607K), יעל שלביה (1.4M), בן אל תבורי (512K), נעה תשבי (250K). לפרויקט יצטרפו גם עשרות קהילות פייסבוק במהלך יום השואה כחלק ממבצע גיוס תרומות עבור ניצולי שואה נזקקים, לרבות פשפשוק (607K), אבא פגום (132K), מאמאמשפוחה (57K), נשים מדברות נדל”ן (25K), מנהלי שיווק מצייצים (19K), חיסוני קורונה בין חברים (55K), קבוצת הנדל״ן של ישראל (56K), הורות בזכות (247K), נתקעתי עם (207K) ועוד.
במציאות בה העדויות החיות הולכות ומתמעטות משנה לשנה, שימור זיכרון השואה הופך לסוגייה לאומית חשובה מאין כמותה – אך ככל שחולף הזמן, הדור הצעיר מתקשה להתחבר לתכני ההנצחה המסורתיים. בני נוער רבים כבר לא מכירים ניצולי שואה באופן אישי ולא שמעו ממקור ראשון את סיפורי הגבורה; הצעירים, שהתרגלו לצרוך תוכן מהיר, קליט ומונגש דרך ערוצים אלטרנטיביים כמו הרשתות החברתיות, כבר פחות מסוגלים להאזין לעדויות באורך מלא, שאינן מותאמות לדפוסי צריכת התוכן שלהם. כתוצאה מכך, קיים חשש אמיתי שבני הנוער לא יתפסו את גודל האירוע ואת מידת השפעתו על ההיסטוריה של העם היהודי.
“מעלים זיכרון” שואף לתווך ולהנגיש את עדויות הניצולים לבני הנוער, על מנת לגשר על הפער הבין-דורי ולהבטיח את שימור הזיכרון הקולקטיבי בקרב הדור הצעיר, בדרך שרלוונטית לו ומדברת אליו. במסגרת הפרויקט, יוצרי התוכן והאמנים המובילים בישראל הגיעו לסדרת מפגשים אינטימיים עם ניצולי השואה על סיפור גבורתם בזמן המלחמה ועל חייהם כיום. הידוענים, אשר תיעדו את המפגשים דרך הטלפון הנייד שלהם, יארחו את ניצולי השואה בשורת קטעי Stories אותנטיים שיעלו לחשבונות האינסטגרם שלהם בערב יום השואה – וישודרו בפרופיל שלהם במהלך יום השואה. כך, המשתתפים יעניקו חשיפה משמעותית לסיפורי הגבורה בעבר, ולמצוקות כיום, באופן שמדבר בשפה של הדור הצעיר ומשתמש בפלטפורמות בהן הוא נמצא. המפגשים יעלו את המודעות לחשיבות זיכרון השואה ויעודדו את העוקבים לתמוך בניצולי השואה שחיים בעוני ובבדידות.