27% מכלל יציאות הישראלים לחו”ל היו בשנת 2018 בחודשי הקיץ, מתוכם 20% היו ילדים מתחת לגיל 14
פוטנציאל המשפחות המתכוונות לצאת הקיץ לחופשה משפחתית בחו”ל גבוה מכל זווית אפשרית. ראשית, על פי דוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) שפורסם בחודש פברואר השנה – בשנת 2017 היו בישראל כ-2.06 מיליון משפחות, בהשוואה לכ-1.73 מיליון לפני כעשור בשנת 2008. המשפחה הישראלית כוללת בממוצע 3.73 נפשות, נתון שהוא ללא שינוי בעשור שחלף. מה גם שאחוז הילדים עד גיל 17, המתגוררים עם שני הורים בישראל (92%), גבוה ביחס למרבית מדינות ה-OECD. שנית, הנתונים הסטטיסטיים מראים, כי 12% (כ-993 אלף) מתוך יציאות הישראלים לחו”ל באוויר בשנת 2018 היו ילדים מתחת לגיל 14.
8.5 מיליון ישראלים יצאו בשנת 2018 לחו”ל, שזו עלייה של 12%. מתוכם 7.8 מיליון יציאות היו דרך האוויר- עלייה של 10%, ו – 12% (כ-993 אלף) היו ילדים מתחת לגיל 14. עשרים ושבעה אחוזים מכלל היציאות – היו בחודשי הקיץ (יולי-אוגוסט), מתוכם 20% (כ-464 אלף) היו ילדים מתחת לגיל 14.
התנועה ממשיכה לגדול
השפעת “השמים הפתוחים” על גידול תנועת הישראלים לחו”ל היא כבר מזמן לא בגדר השערה אלא מציאות יומיומית הגורמת לגידול בטיסות לואו קוסט, לתחרותיות המורידה את מחירי טיסה, עובדה המאלצת את חברות התעופה הסדירות לצאת גם הן במחירי בייסיק. ואכן, על פי נתוני הלמ”ס מנוכי עונתיות, בשלושת החודשים ינואר, פברואר ומרץ השנה נרשמו 756 אלף יציאות של ישראלים לחו”ל, שזה בממוצע לחודש, עלייה של 3% בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים, אוקטובר, נובמבר דצמבר 2018, שבהם נרשמו 734 אלף יציאות בממוצע לחודש.
לכן, על פי נתוני המגמה, נרשמה ברבעון הראשון של השנה עלייה של 0.7% בממוצע מידי חודש ביציאת הישראלים לחו”ל. ניתן להקיש מכך, כי במקביל תגדל גם תנועת המשפחות היוצאות לחו”ל בעונת הקיץ.
התחרות מורידה מחירים
תנועת החופשות המשפחתיות לחו”ל מתחילה אומנם מתחילת “החופשה הגדולה” של בתי הספר, אך היא בשלבים הראשונים דלילה, בעיקר בגלל העובדה שהרבה משפחות ניצלו את חופשת הפסח וימי חול המועד ליציאות משפחתיות לחו”ל, אך ככל שהקיץ חולף תנועת המשפחות גדלה ומגיע לשיא בחודש אוגוסט. ההבדלים בהיצע הביקושים של המשפחות, יצרו בדרך כלל בעבר מחירי חופשה זולים יותר בתחילת עונת הקיץ, שהלכו וגדלו בהמשך העונה והגיעו לשיאם באוגוסט. אבל השנה הגידול בתחרותיות יצר לחץ על חברות התעופה בכל הסוגים – שכר, לואו קוסט ולגאסי- להוריד מחירים במשך כל עונת הקיץ.
תנועת המשפחות העצמאיות
שינוי נוסף שיורגש השנה ביתר שאת, הוא הגידול בתנועת המשפחות העצמאיות, המזמינות בנפרד טיסות, בתי מלון בחו”ל והשכרת רכב, ובונות לעצמן טיול באתרים השונים באמצעות האינטרנט, עם גידול מרשים בתנועת המשפחות בטיסות הלואו קוסט. קמעונאי התיירות ערים למצב זה והן מציעים למשפחות אלה טיולים לבנייה עצמית, בהתאם לרצונן החופשי, וגם חבילות תיור מסורתיות הכוללות את כל צרכיהן. בשני האפשרויות ההצעות של קמעונאי התיירות כוללות טיסות שכר וטיסות לואו קוסט, או טיסות סדירות במחירי בייסיק.
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.familygo.co.il?p=99233