במחקר שנערך בידי חוקרי מרכז טאוב וחוקרי מכון KI, נמצא כי הפערים נובעים, בין השאר, מהשכלת האם ומרקע חברתי-כלכלי שונה, ואלו מתרחבים עם הגיל
לקראת יום הילד הבין-לאומי החל היום (20.11), מוצג כאן מחקר שבחן את הפערים ביכולות השפתיות בקרב ילדים בגיל הרך. במחקר שנערך בידי חוקרי מרכז טאוב וחוקרי מכון KI, נמצא כי הפערים נובעים, בין השאר, מהשכלת האם ומרקע חברתי-כלכלי שונה. עוד נמצא כי פערים אלו מתרחבים עם הגיל, ובשנים האחרונות הם נמצאים במגמת עלייה.
החוקרים מציעים כמה צעדי מדיניות שביכולתם לחזק את המערכות שמספקות שירותים לגיל הרך ולהביא לצמצום הפערים. המחקר מבוסס על מאגר נתוני טיפת חלב של משרד הבריאות, ועל ממצאי סקירת ספרות מעמיקה שפרסם מרכז טאוב, על השפעתם של פערים-חברתיים-כלכליים על התפתחותם של ילדים בגיל הרך.
עיכוב בהשגת אבני דרך בהתפתחות השפה אצל ילדים, קשור להשכלת האם. אבני דרך התפתחותיות משמשות למדידת יכולות בסיסיות של ילדים, על מנת לוודא שהם מתפתחים בקצב המצופה ביחס לגילם. במחקר נמצא כי שיעור הילדים המתעכבים בהשגת אבני דרך שפתיות, עולה ביחס הפוך לרמת ההשכלה של האם (אקדמית, על-תיכונית שאינה אקדמית, תיכונית או יסודית). כלומר, ככל שהשכלת האם גבוהה יותר, כך עולה שיעור הילדים המשיגים אבני דרך שפתיות בזמן.
עוד נמצא, כי הפערים על פי השכלת האם גדלים עם גיל הילדים – בקרב ילדים בני 2–3 שנים הפערים גדולים יותר בהשוואה לבני 0–1 ולבני 1–2. כמו כן, הנתונים מצביעים על מגמת גידול על פני זמן (בין 2016 ל-2022) בשיעור הילדים המציגים עיכוב בהשגת אבני דרך שפתיות. במילים אחרות, בכל שנה שחולפת, עולה שיעור הילדים המתעכבים בהשגת אבני דרך בתחום השפה, והדבר נכון בכל קבוצות הגיל.
מגמת הגידול על פני זמן, חדה ובולטת יותר בקרב ילדים לאימהות בעלות השכלה יסודית ותיכונית, לעומת המגמה בקרב ילדים לאימהות בעלות השכלה על-תיכונית ואקדמית. ממצא זה פירושו התרחבות הפערים בין שכבות חברתיות-כלכליות בישראל.
מוזמנים גם לבקר בקבוצת הפייסבוק שלנו ‘טיול משפחתי בארץ ובעולם
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.familygo.co.il?p=113088